Lantiopohjan fysioterapia

Lantiopohjan lihakset sijaitsevat häntäluun ja häpyluun välissä muodostaen pohjan vatsaontelolle. Ne tukevat sisäelimiä, vaikuttavat virtsan, ulosteen ja suolikaasujen pidätyskykyyn ja ovat osaltaan mukana seksuaalisessa toiminnassa. Lisäksi lantiopohja vaikuttaa osaltaan selkärangan tukeen.

Ongelmat lantiopohjan toiminnassa voivat aiheuttaa:

• Virtsan-, suolikaasujen ja/tai ulosteen karkailua (stressikontenssia)
    • Raskaus, jolloin lantiopohjan sidekudokset ja lihakset rasittuvat ja venyvät
    • Lantion alueen toimenpiteet, kuten eturauhasen tai kohdun leikkaukset
    • Ikä; kudokset heikkenevät ja estrogeenin väheneminen heikentää limakalvoja
  • Rakon tahdosta riippumaton äkillisen supustuksen (pakkoinkotenssia)
    • Jotkut pitkäaikaissairaudet ja lääkitykset
  • Kohdun laskeumia tai kohdun, virtsarakon tai peräsuolen ulosluiskahduksia
  • Selkäkipuja
  • Kipuja, tunnottomuutta ja lihasten ylijännitystiloja

Hoitamaton lantionpohjalihasten toimintahäiriö vaikuttaa negatiivisesti elämänlaatuun heijastuen ihmissuhteisiin, harrastuksiin ja työntekoon.

Fysioterapian tavoitteena on lantiopohjan lihasvoiman normalisoituminen, hallinan ja tunnon parantuminen sekä kivun lievittyminen biopalautteen, elektroterapian ja neuvonnan avulla. Tarkkojen tutkimusten perusteella tehdään yksilöllinen hoito / harjoitusohjelma.

Fysioterapialla pystytään helpottamaan oireita vaikeissakin tapauksissa. Ennen oireiden ilmaantumista aloitettu harjoittelu toimii ennaltaehkäisevästi.